שאלות ותשובות - אוקטובר 2018

להלן אוסף של השאלות שנשלחו אלינו בערב המומחים שנערך בדף הפייסבוק של אגד"ל ביום ה- 8.10.18, עם התשובות שניתנו על ידי המומחיות שלנו. השאלות מאורגנות על פי נושאים. תשובות הנוגעות לנהלים במשרד החינוך או במוסדות להשכלה גבוהה מתייחסות ל- 8.10.18, היום שבו נענתה השאלה. אם אחרי מועד זה חל שינוי כלשהו במדיניות, הוא אינו בא לביטוי בתשובות.
 
אבחונים דידקטיים ופסיכו-דידקטיים
קשב וריכוז
התאמות
תוכניות לימוד
שאלות נוספות  
תשובות

אבחונים דידקטיים ופסיכו-דידקטיים
ילד בכתה ד, כתב יד מאוד לא ברור, כתיבה איטית יחסית וחוסר סדר במחברות (דילוג על דפים, שימוש אקראי במחברת של מקצוע אחד למקצוע אחר) ציונים טובים בסהכ ,קורא היטב. האם יש מקום לאבחון ואיזה?
כדאי להתחיל באבחון וטיפול של ריפוי בעיסוק על מנת לבחון קשיים גרפומוטוריים. יתכן ובהמשך, אם הקשיים יתחילו לפגוע בהישגיו, לעשות גם אבחון דידקטי.
 
עשיתי אבחון קשב וגם פסיכודידקטי גם ביסודי וגם בחטיבה ובית הספר לא נותן מענה.
ביהס ומשרד החינוך לא חייבים להישמע להמלצות האבחונים. לצורך בדיקת נחיצות ההתאמות לבגרויות נערכת וועדה בית ספרית בסוף כיתה י. המלצותיה נשלחות לוועדה מחוזית במשרד החינוך והוא המחליט. כמובן שעל ההורים לעקוב ולהיות מעורבים ובמידת הצורך לערער על החלטות הוועדה הבית ספרית או המחוזית בזמן.
כדאי גם לקיים פגישה מסודרת עם מחנכת הכיתה והיועצת על מנת לעבור ביחד על האבחון, להבין את הקשיים שקיימים ולחשוב איך אפשר לעזור
 
לכמה זמן תקף אבחון שנערך ביסודי/בחטיבה?
לצורך התאמות בבחינות הבגרות, יש צורך באבחון שנעשה בתום היסודי (החל מיולי של סיום כיתה ו'). צריך גם לקחת בחשבון שכשאומרים שאבחון דידקטי / פסיכו דידקטי תקף עד גיל 25 לא תמיד יתקבל כקביל במוסד להשכלה גבוהה. כן תקף להשלמת בגרויות.
 
מי יכול לעשות אבחון דידקטי? האם חייבים ללכת לפסיכולוג?
אבחון דידקטי יכול לעשות גם מי שאינו פסיכולוג אלא מאבחן דידקטי. מומלץ לברר שלמאבחן תואר שני בתחום לקויות למידה ממוסד אקדמי מוכר וידוע.
 
קשב וריכוז
הבן שלי בכיתה ב. משנה שעברה הוא לא כותב בכיתה. המחנכת חושבת שצריך לעשות לו אבחון של הפרעת קשב והתחילה להתעקש על זה, אבל אני לא ממש רואה קשיים בקשב בבית. מה אפשר לעשות?
יתכן וקיימים קשיים בקשב שבאים לידי ביטוי בכיתה, ופחות מורגשים בבית. יתכן וישנם קשיים אחרים, לימודיים, רגשיים, שנראים כמו קשב, ומקורם אחר. בכל מקרה, ניתן לעשות אבחון קשב אצל נוירולוג או פסיכיאטר דרך קופת החולים, ולשלול קיומה של הפרעת קשב גם מבלי להיכנס להוצאות גבוהות. במידה ושוללים הפרעת קשב, חשוב לברר מה מקור הסימפטומים הנצפים בכיתה, של חוסר קשב.
 
הבן שלי אובחן בbrc והנתונים נותחו על ידי פסיכולוג. זה היה לפני 6 שנים. בכלל לא נראה לי שמדובר בקשב... מרגישה שסתם נתתי ריטלין. יכול להיות טעות בניתוח באבחנה? האם יהיה זה נכון לעשות שוב אבחון? Brc או מוקסו?
כדאי לפנות עם הממצאים של הBRC והניתוח של הפסיכולוג, לרופא המתמחה באבחון קשב- נוירולוג או פסיכיאטר ילדים, לחוות דעת נוספת. הוא יפנה אם יהיה צורך למבחן ממוחשב נוסף, יערוך בדיקות נוספות, ויעשה הערכה האם יש עדיין צורך בטיפול תרופתי.
 
מי עושה אבחנה מבדלת בין הפרעת קשב וריכוז והפרעה בוויסות חושי?
לגבי אבחנה מבדלת בין הפרעת קשב וריכוז והפרעה בויסות חושי, המענה המיטבי יהיה על ידי אבחון רב תחומי. הפרעת קשב מאובחנת על ידי רופא מומחה. ויסות חושי הוא מומחיות של מרפאות בעיסוק. קיימות מרפאות בהן עובדים אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות, שבאפשרותן לתת מענה. חשוב לציין שלעיתים ההפרעות האלו מגיעות יחד.
 
מאיזה גיל מומלץ לעשות אבחון של הפרעת קשב?
בהתייחס לגיל האבחון, אין תשובה חד משמעית גורפת וכל מקרה לגופו. שיקולים כלליים: אבחון בגיל צעיר מאפשר מתן מענה מתאים בשלב מוקדם יותר, מה שימנע תסכול ופערים לימודיים. המחיר הוא תיוג מוקדם. השאלה העיקרית צריכה להיות מידת ההפרעה בחיי היומיום ומידת הצורך בהתערבות כלשהי. ברגע שעולה צורך בהתערבות (תרופתית, התנהגותית, לימודית או שילוב שלהן), יש מקום לברר את המקורות לקושי, במטרה לתת את המענה המתאים ביותר. בכל מקרה, מומלץ להתעדכן בנהלי משרד הבריאות לאבחנה קבילה של הפרעת קשב וריכוז, ולבצע את האבחון אצל רופא מומחה בתחום זה.
 
התאמות
הבן שלי בכיתה י. המורה לאנגלית טוענת שהוא לא זכאי להקראה כי הטקסט קצר. והיא נותנת שיר שלמדו. היא עוד לא הפנימה שהוא מבין יותר טוב את השאלות כשמקריאים לו.
אישור להקראה ניתן רק על ידי ועדת התאמות מחוזית בסוף כיתה י'. עד אז לא ניתן לתת התאמה של הקראה, אולם ניתן לבחון את הילד בחלק מהמבחנים עם ובלי הקראה, לצורך השוואה ובחינה של נחיצות ההתאמה.
בנוסף, ברגע שניתן קטע מראש -מדובר ביצירה קצרה לדברי המורה, ניתן לחזור ולקרוא. גם אם מדובר בילד עם קשיים בקריאה, חשוב לדרבן אותו לתרגל. המטרה שלנו היא לפתח לומד עצמאי. קטע קצר, ידוע, שניתן מראש, זהו פתח נפלא לקריאה עצמאית ותרגול נפלא.
 
תוכניות לימוד
תלמידים שלא קוראים בכיתה ד- האם כדאי לעבוד איתם על תוכנית אישית או שיעבדו בטקסטים של הכיתה והמורה תיתן להם משימות מותאמות?
מומלץ לבצע שילוב - לעבוד על רכישת הקריאה ושיפורה באופן פרטני יחד עם מתן אפשרות להשתלב ברמת הכיתה. אפשרות נוספת - עבודה פרטנית מטרימה על הטקסט שיועבר בכיתה בשיעור הקרוב / עבודה על טקסט פשוט יותר באותו נושא.
 
שאלות נוספות
ילד בן 9 עם שיבושי הגיה, ללא בעיית שמיעה ולאחר טיפול קלינאית שעזר מעט. מתקשה מאוד באיות, האם יש קשר לשיבושי ההגיה? האם יש מקום לאבחון? כיצד ניתן לעזור?
תחילה יש לבדוק מהם השיבושים בהיגוי ואלו שגיאות קיימות באיות. מומלץ אבחון קלינאית תקשורת, אשר עובדת עם ילדים בגיל בית ספר ויכולה לתת מענה גם לשפה הכתובה.
 
ילד שאיטי בחשבון ונלחץ נורא ממשימות במקצוע הזה (כיתה ד)... איזה סוג אבחון בירור נדרש?
יש מספר דברים שכדאי לברר לפני שמבצעים אבחון: האם האיטיות היא רק בתחום זה? מתי החלה? מתואר גם לחץ במקצוע החשבון. בשלב ראשון, הייתי מתחילה דווקא מהוראה מותאמת בתחום החשבון, שתתן מענה לאיטיות ותאפשר חוויה נעימה סביב החשבון. בתהליך כזה, מתבצעת הערכת מצב אחת לתקופה, במסגרתה ניתן לעדכן ולהתאים את ההחלטות שהתקבלו. כחלק ממערך זה, ניתן יהיה להחליט גם לגבי הצורך באבחון ואילו היבטים יש לבחון במסגרתו.
 
 
דף הבית טלפוןפייסבוק