שאלות ותשובות - פברואר 2016

להלן אוסף של השאלות שנשלחו אלינו בערב המומחים שנערך בדף הפייסבוק של אגד"ל ביום ה- 2.2.16, עם התשובות שניתנו על ידי המומחיות שלנו. השאלות מאורגנות על פי נושאים. תשובות הנוגעות לנהלים במשרד החינוך או במוסדות להשכלה גבוהה מתייחסות ל- 2.2.16, היום שבו נענתה השאלה. אם אחרי מועד זה חל שינוי כלשהו במדיניות, הוא אינו בא לביטוי בתשובות.
 
כתיבה ושגיאות כתיב  
קשב וריכוז  
אבחונים והתאמות  
שפה ודיבור  
למידה למבחנים וזיכרון
שאלות נוספות  
תשובות
 
כתיבה ושגיאות כתיב
האם כדאי לפטור תלמיד שיש לו התעלמות משגיאות כתיב בעברית ובאנגלית מהכתבות?
במקרים בהם קיימות לקויות למידה המשפיעות על יכולת הכתיב, בדרך כלל ניתנות המלצות לפטור משגיאות כתיב במבחנים (אם הממצאים מצדיקים זאת). לא מומלץ כלל לפטור את התלמיד מהכתבות ומבחני כתיב, אך ניתן להקל עליו. אחת הדרכים להקל על התלמיד היא באמצעות צמצום רשימת המילים והמשפטים שהוא מתבקש לכתוב, דבר שוודאי יקל על עומס הלמידה ויאפשר לו ללמוד באופן טוב ויעיל יותר ולהגיע להישגים טובים יותר. לא מומלץ לוותר כלל על למידת עקרונות האיות, שכן למידת האיות, מעבר לכך שהיא מקדמת את הילד בתחום ספציפי זה, תורמת גם להעשרת השפה (ידע לגבי משפחות מילים, בניינים, שורשים ועוד) וכן תורמת ליכולת הבקרה של התלמיד.

האבחון תקף עד לגיל 25, אך במוסדות להשכלה הגבוהה האבחון הקביל הוא אבחון המת"ל, כך שייתכן ובנך/בתך יידרשו לעבור אבחון חדש, זאת ע"פ טיב האבחון שיוגש, מידת ההתאמה בין הממצאים להתאמות ו/או דרישות המוסד בו ילמד. לגבי מחשבון, במוסדות להשכלה גבוהה, כמו במבחני הבגרות, ניתן להיכנס עם מחשבון לבחינה גם אם אין התאמה העוסקת בכך בדוח. יחד עם זאת, קיימים מוסדות מסוימים (למשל הטכניון) או חוגים מסוימים (כמו חוגים לכלכלה, לחשבונאות ועוד) בהם הכנסת מחשבון אינה מותרת ואם יש צורך בהתאמה זו, היא חייבת להופיע בדוח האבחון ולהיות מוצדקת.
 
יש לי ילדה בכיתה ג. יש לה המון שגיאות כתיב. היא יכולה לענות על שאלה והעתיק מילה מהשאלה עם שגיאת כתיב. גם מילים שהיא מכירה היא לעיתים כותבת בשגיאות. מה עושים?
התשובה ניתנת בהנחה שמדובר על שגיאות כתיב בהן יש החלפה של אותיות עם צליל דומה. הדרך הטובה ביותר לעבוד עם הילדה היא לעבור איתה אות אות במלה ולשים דגש במיוחד על האותיות אשר נשמעות אותו הדבר אך נכתבות אחרת - ת' לעומת ט' ה' לעומת א' ו - ע'. בשפה העברית יש הרבה חוקים של בניינים ומשקלים שבהם יש תבניות חוזרות. כדאי להתחיל ממלים אלה. למשל: התלבש התקלח תמיד בתחילת המלה יופיעו האותיות הת ורק אז אותיות השורש. נסי לצבוע איתה אותיות אלה על מנת שתבחין כי הן תמיד חוזרות (כנ"ל לגבי סיומות של נקבה - ות בסוף מלה(.
 
קשב וריכוז
האם תוכלו להמליץ לי על תרופות טבעיות לקשב וריכוז? הבן שלי אובחן עם הפרעת קשב ואני מפחדת לתת לו ריטלין.
כמומחים ללקויות למידה שאינם רופאים, אין זה מתפקידנו להמליץ על תרופות. 
תרופות טבעיות ותוספי מזון יכולים להועיל, אך גם להזיק. צריכה מופרזת או לא נכונה שלהם עשויה להוביל לנזק. חשוב מאוד לצרוך אותם בתבונה, תוך התייעצות עם רופא משפחה או תזונאי, זאת במקביל להתייעצות עם נוירולוג, פסיכיאטר או רופא ילדים התפתחותי המתמחים בתחום הקשב והריכוז והטיפול בהם. מלבד זאת חשוב לזכור כי טיפול תרופתי, טבעי או לא טבעי, אינו יעיל כאשר הוא מתקיים לבדו, וחשוב כי ילווה בתהליכי הוראה מותאמת לטיפול בקשיים הלימודיים ו/או ייעוץ רגשי באם קיימים קשיים בתחום זה. למידע מפורט מומלץ לקרוא:
http://www.clalit.co.il/.../pages/natural_remedies.aspx
 
יש לי בן בן 10 שעשה מבחן מוקסו ויצא תקין בלי רטלין אבל הוא מבולגן הציונים שלו בקושי עובר ממוצע האם בכל זאת יש לו קשב וריכוז או ליקוי למידה?
מבחן מוקסו הוא אחד המבחנים הקיימים לבחינת הפרעת קשב וריכוז, הוא בודק היבטים מסוימים של קשב אך לא את כולם. ציון תקין במבחני קשב לא בהכרח מעיד על אי קיומה של הפרעת קשב וריכוז. על מנת לקבוע הפרעת קשב וריכוז יש לפנות לאיש מקצוע מתאים, נוירולוג, פסיכיאטר, רופא ילדים התפתחותי או פסיכולוג, שמלבד מבחן המוקסו יבצע תשאול וריאיון קליני מקיף וכן מספר בדיקות רפואיות. חשוב לערב בחשדותייך ובחששותייך גם את המורה המחנכת, שוודאי מכירה את הילד ואולי מודעת לקשייו. בכל מקרה, מבחן מוקסו נועד לבדוק את תפקודי הקשב ואינו בוחן את קיומם של ליקויי למידה. במידה ואת מעוניינת לברר לגבי לקויות למידה, יש לפנות לאבחון תפקודי למידה (אבחון דידקטי). בו יבחנו תפקודי הקריאה, הכתיבה והחשבון ותפקודים שונים כמו זיכרון, תפיסה חזותית, שליפה ועוד.
 
יש לי ילד שעלה עכשיו לכיתה א' והוא מתקשה לשבת לאורך זמן בשקט בשיעור רציתי לבדוק איך ניתן לעזור לו.
צריך ראשית לברר איתו מדוע קשה לו לשבת והאם עמידה במקום למשל תוכל לעזור לו להקשיב טוב יותר. אם הוא מרגיש שעמידה יכולה לסייע, כדאי לדבר עם המחנכת ולבדוק איתה את האפשרות שבנך יעמוד במהלך השיעור, כאשר יחוש צורך. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שפעולה זו תחייב אותו לשבת בסוף הכיתה
 
אבחונים והתאמות
הבן שלי אובחן ונמצא שהוא זכאי להשתמש במילונית בבחינת בגרות באנגלית. רציתי לדעת האם זה מחייב את המורה לתת לו להשתמש בכל בחינה במילונית? יש בחינות בהן המורה לאנגלית לא מאפשרת לו שימוש במילונית כי לכל הכיתה אסור להשתמש במילון ודבר זה קשה בשבילו.
ראשית חשוב לציין כי המלצת האבחון אינה מחייבת את בית הספר ואישור ההתאמה נתון לשיקול דעת של צוות בית הספר. שנית, ההתאמה של מילונית ניתנת כתחליף לשימוש במילון, לכן זה נשמע הגיוני שאם שאר תלמידי הכיתה אינם משתמשים במילון, אין סיבה לאפשר לו להשתמש במילונית.
 
לכמה זמן תקף אבחון שנערך בכתה י'? האם ההתאמות שנמצאו רלוונטיות באבחון (מחשבון ותוספת זמן) , מכתה י' ( לפני כשש שנים(.
אבחון שנערך בכיתה י' תקף למבחני הבגרות ועד גיל 24 (רלוונטי למשל למכינות קדם אקדמיות). סביר להניח כי עם תחילת הלימודים האקדמאים, יבקשו לחדש את האבחון.
 
האם אבחון דידקטי שנעשה בכיתה ז' יהיה תקף גם להתאמות בבחינת הבגרות בכיתה י"ב?
אבחון שנערך בכתה ז׳ תקף לבגרויות.
 
שפה ודיבור
בתי בת 5 ואינה הוגה את האותיות ט,ת, ד. במקום ת וט היא אומרת ק ובמקום ד היא אומרת ג. היא מאוד משתדלת להגות את האותיות נכון אך קשה לה. האם יש צורך בהתערבות?
בגיל זה (חמש שנים) מומלץ לפנות להתערבות של קלינאית תקשורת לצורך טיפול באופן ההגייה שאת מתארת. ניתן לבצע פנייה למכון להתפתחות הילד לצורך אבחון וטיפול של קלינאית תקשורת. (תשובה זו ניתנה על ידי קלינאית תקשורת(

ביתי בת ה- 9 תלמידת כיתה ד', בזמן דיבור ספונטני מתקשה בהגיית כל האותיות השורקות - הלשון בורחת לה. בדיבור מודע, כאשר היא מתאמצת, היא מצליחה להגות את האותיות באופן תקין. הכתיבה שלה תקינה ללא שגיאות כתיב בכלל. שאלתי: האם להמתין שהדיבור יסתדר מעצמו? האם יש חשש לפספס את זמן הטיפול ללא התערבות? אודה להכוונתכם.
בהגייה לא מדויקת של הצלילים השורקים לרוב מטפלים אחרי גיל 6 שנים (תלוי בסוג השיבוש), סביר להניח כי אם ההגייה אינה מדויקת בשלב זה (גיל 9 שנים) ההיגוי לא ישתפר מעצמו ויש צורך בהתערבות של קלינאית תקשורת, מומלץ לא להמתין להתקבעות השיבוש ולפנות לאבחון. פנייה שכזו ניתן לבצע דרך קופת החולים.
 
ילדה בת 2.5 התחילה לדבר דיי שוטף רק עכשיו אך לא מדברת לא ברור. הרבה פעמים מחסירה את האות הפותחת במילה, מדגישה כמעט את כל האותיות הרפויות. האם יש צורך בקלינאי/ת תקשורת או האם זה שלה נורמלי בתחילת הדיבור. כמו כן, האם זה תקין לגיל 2.5?
בתחילת רכישת הדיבור מופיעים פעמים רבות שיבושים באופן הגיית המילים, חלק משיבושים אלו תואמים את הגיל וחלקם דורשים התערבות של קלינאית תקשורת. המדד להתערבות (בתחום מובנות הדיבור!) בגיל שנתיים וחצי הוא סוגי השיבושים ועד כמה את והסביבה מבינים את הילדה. על פניו , במקרה שאת מתארת, נשמע שקיימים הרבה שיבושים המשפיעים על המידה שהילדה מובנת לסביבה, עם זאת על מנת לקבוע האם יש צורך בהתערבות אני ממליצה לפנות לאבחון קלינאית תקשורת, ניתן לבצע פנייה שכזו דרך המכון להתפתחות הילד במסגרת קופת החולים. (תשובה זו ניתנה על ידי קלינאית תקשורת(
 
בן 4 מבטא אותיות צ, ש באות ס. במקום צפצפה הוגה ספספה. האם יש הצורך בהתערבות קלינאי/ת תקשורת?
אמנם כל מקרה לגופו ועל מנת לתת תשובה מהימנה לשאלתך צריך לראות את אופן ההגייה של הילדה, עם זאת בגיל 4 שנים החלפה של האותיות השורקות בס' נחשבת בתחום הנורמה ואינה דורשת התערבות, אם קיימים שיבושים נוספים או שמובנות הדיבור הכללית ירודה מומלץ לפנות לאבחון. אם השיבוש נמשך לקראת גיל חמש וחצי שש מומלץ לפנות לאבחון קלינאית תקשורת. (תשובה זו ניתנה על ידי קלינאית תקשורת)
 
למידה למבחנים וזיכרון
איך אפשר ללמד ילד עם זיכרון חזותי לא משהו וזיכרון שמיעתי קצת יותר טוב , לזכור כמויות של חומר במקצועות המלל בהתחלה בחטיבה ואחכ בתיכון. זה נשמע כמשהו פשוט בלתי אפשרי. מדובר בכמויות חומר מטורפות.
על מנת ללמוד חומר, יש להיות אקטיבי בעיבודו. יש לעבוד, למשל, על סיכום ותמצות שהם אמצעים מילוליים יותר באופיים, העברת המידע לתרשים זרימה או טבלה שהם בעלי אופי חזותי יותר. ניתן גם להכין מפות מושגים המתארות קשרים בין מושגים השייכים לאותו נושא. חשוב לציין שמדובר בתהליכי למידה, וככל מיומנות חדשה, נדרש זמן עד לשליטה מלאה. כמו כן, כדאי להעזר באיש מקצוע על מנת להתנסות באמצעים ושיטות שונים ולמצוא את האפקטיביות ביותר עבורו

אפשר לפעול בכמה כיוונים:
1. ללמוד ולחזור על החומר לאחר כל שיעור, כך שהלמידה למבחן מהווה שיא וסיכום של הלמידה הרציפה.
2. לנסות לבחון מול ביה"ס, כרגע, בשלב חטיב הביניים, את האפשרות לרווח את הבחינות או לבחון אפשרויות להערכה חלופית, כאמור, בחלק מהמקצועות.
3. לקבל החלטה שלכם, מהם המקצועות בהם מתמקדים כרגע, ואילו מקצועות מקבלים פחות פוקוס.
כאמור, הכוונה היא לרכוש מיומנויות, כך שבהמשך, ניתן יהיה ליישם אותן ביעילות ובמהירות רבות יותר וכן לעמוד בקצב הנדרש.

כיצד ילד עם טווח זכרון קצר ואנטלגנצייה תקינה יכול להתמודד לימודית בביהס?
חשוב לנסות להבין מהו המקור לקשיי הזיכרון שאתה מציין. לרוב, הקשיים בזיכרון נובעים מקשיים בשלב הקלט - כאשר צריך לקרוא או להאזין למידע או הוראות, או מעיבוד לא יעיל. למשל, קושי בהבחנה בין עיקר וטפל, אשר מוביל לעתים להתמקדות בהיבטים פחות רלוונטיים.
אתה מציין שמדובר בתלמיד בעל אינטליגנציה תקינה, ומכאן שניתן להקנות וללמד אסטרטגיות שיסייעו לייעל את העבודה. כלומר, התהליך יהיה תהליך של זיהוי המקורות לקושי בזיכרון, התנסות והתאמה באסטרטגיות עבודה ולמידה, עד הגעה לאסטרטגיות היעילות יותר.
כאמור, מדובר בתהליך. כחלק ממנו, מומלץ להיות בקשר עם הצוות החינוכי ולבחון את האפשרות לבצע התאמות בלמידה היומיומית, דוגמת הפחתת משימות או ריווח של מועדי ההגשה. המטרה היא שבהמשך, יוכל לעמוד בקצב הלמידה המצופה.
 
שאלות נוספות
בני בן 11 תלמיד כיתה ו׳. תלמיד טוב מאד עד מצטיין ברוב המקצועות, בעיקר מדעים, אנגלית ומתמטיקה ופחות בשפה. הקושי הגדול איתו הוא נושא הכנת שיעורים. גם לא מתיישב להכין בשעות אחר הצהרים וגם לא מוכן לשבת להכין לבדו ומחייב מישהו מאיתנו כל יום. ניסיתי להבהיר שמצידי לא יכין אבל בלי שיעורים לא מוכן ללכת לבית ספר. פרפקציוניסט. מעבר לכל יש סימנים של בעיות ויסות חושי, פחדים ועוד. התחלנו טיפול אצל הומאופתית וכשניסיתי להציע לו לבוא לאבחון נוסף מסרב בתוקף.
נתחיל ברשותך בהתייחסות לשני משפטייך האחרונים. כמובן שאנו- המומחים בלקויות הלמידה לא מאבחנים ומטפלים בויסות חושי ובפחדים וחשוב לטפל בהם בכובד ראש ולעניות דעתי לא רק בהומאופתיה. לעיתים הנגזרות של הפרפקציוניזם אינן נעימות אבל חשוב לדעת האם ישנן לקויות למידה, כי הרי באלה עסקנן. אם הכנת שיעורי הבית היא הבעיה "היחידה" ואינה תולדה של לקויות למידה המשמעות היא כנראה התנהגותית או כמו שאני מתרשמת, כשמכין, רוצה להגיע לתוצר מושלם. העבודה על פרפקציוניזם, אם פוגע גם בתחומי חיים אחרים ומפריע לתפקוד היום-יומי היא עם פסיכולוג. אם הבעיה היא נקודתית בלבד ומסתכמת "רק" בהכנת שיעורי בית, אני מציעה להסביר לבן את המשמעות של שיעורי הבית, לנסות לחלק אותם למנות קטנות, לומר לו שהוא ישב להכינם לבד, ואת תכנסי לחדרו מדי פעם בכדי לשאול אותו לשלומו. כך תאפשרי לו ביטחון- הוא ידע שאת שם בשבילו. מעבר לכך, חשוב לעודדו על הכנה עצמאית ולהמנע כמה שיותר מביקורת. בהצלחה.
 
 
דף הבית טלפוןפייסבוק