תגובת אגד"ל לכתבה "אבחונים בהפרעה"

אנו, אגודת אגד"ל (האגודה הישראלית של מומחים ללקויות למידה) מבקשים להגיב על התכנית "אבחונים בהפרעה" עם שרון כידון, ששודרה אתמול בערוץ 2.
 
כתכנית תחקירים, האמורה להציג בעיות ולהציע פתרונות באופן מעמיק, אנו מוצאים את התכנית שטחית, עמוסה מדי בתכנים (עד שלא ניתן היה להבין במה היא עוסקת), מוטה ולא אובייקטיבית. אנו מסכימים עם העובדה כי תחום האבחונים והכשרת המאבחנים הוא תחום פרוץ ודורש חקיקה מיידית, שקיימים פערים חברתיים בכל תחומי האבחון והטיפול וכי יש דגש על אבחונים והתאמות במקום על טיפול מערכתי ומקיף במסגרת ביה"ס. 

התכנית אינה מציגה את התמונה המציאותית והמורכבת. היא אמנם הציגה בעיות, אך לא פתרונות. בתחקיר מקיף שנעשה עם שתיים מנציגותנו לפני התכנית הצגנו את העמותה שלנו ואת הפתרונות שאנו מציעים. לראייה, הצגנו בפני תחקירני התכנית את המודל של המוסדות להשכלה גבוהה, בו המאבחנות כולן הן בוגרות תכניות לתואר שני בלקויות למידה, כלי האבחון הוא אחיד ומתוקנן והתאמות אינן נקנות בכסף. הם העדיפו להתעלם מהמודל והוא לא הוצג בתכנית.
התוכנית הציגה מאבחנות דידקטיות במצלמה נסתרת, אבחונים של שעתיים וחצי וכסף העובר מיד ליד . מדוע לא הוכנסו מצלמות נסתרות גם לחדרם של הפסיכולוג והנוירולוג? 

אנו מגנים את מה שנעשה באבחונים שהוצגו (אבחון טוב אמור להיערך בין 8-10 שעות ולהתפרש על יומיים, הילד אינו מגיע לבד אלא עם הוריו ונערכת לו ולהם שיחה מקיפה), אך יחד עם זאת, אותן מאבחנות לא קיבלו אפשרות לענות ולהגן על עצמן, ובאופן כללי לא היה כל ייצוג למומחים בעלי תואר שני בלקויות למידה בתכנית. לעומת זאת, מספר פסיכולוגים רואיינו בתכנית, מבלי שהוזכרה כלל בעיית האבחונים הפסיכולוגיים, הדרישות הבלתי מוצדקות לביצועם, העובדה כי הם מבוססים על תיאוריות שעבר זמנן והכסף הרב שההורים נדרשים לשלם על תוספת של אבחון מסוג זה, כאשר אבחון דידקטי כבר מצא והציג נאמנה את הבעיות. גם משרד החינוך, שהתכנית הפנתה אליו אצבע מאשימה, לא קיבל את הבמה הראויה להגיב להאשמות אלה.

אנו פונים לציבור, לגורמים ומקבלי ההחלטות במשרד החינוך לחבור אלינו לשם הובלת שינוי חברתי וחינוכי מקיף. אנו מציעים פתרונות:
• שילוב איש מקצוע מומחה ללקויות למידה (בעל תואר שני בתחום לקויות הלמידה) בבתי הספר, שירכז את כל תחום לקויות הלמידה- אדם היודע לקרוא אבחונים באופן מושכל, להעריך את התלמידים ולנתח הערכות אלה וכן לייעץ למורים המקצועיים, למורות השילוב, ליועצות ולפסיכולוג ביה"ס. 
• יצירת מערכת אבחון ציבורית (למשל אבחונים הנעשים במסגרת בית הספר ולא רק באופן פרטי) על מנת לענות למצוקת כל השכבות בחברה.
• שימת דגש על הערכה ואיתור מוקדמים במסגרת ביה"ס, על התאמת דרכי הוראה (בניגוד להתאמת דרכי הבחנות) ועל בניית תכניות התערבות מבוססות ידע תיאורטי מחקרי עדכני שיענו על צרכיו של כל ילד וילד.

 

ליצירת קשר ולמידע נוסף:
ld.org2014@gmail.com
טל' 04-6576216
www.egdal.org.il