טעימות מערב המומחים

להלן שאלות נפוצות שנשאלו בערב המומחים שלנו, בליווי תשובות המומחים. 

**כל התשובות ניתנות על ידי מומחי לקויות למידה בעלי תואר שני בתחום, אך שימו לב שאין לראות בתשובות שניתנות פה כתחליף לייעוץ מקצועי ו/או רפואי וכל מטרתן לספק מידע. המידע שיינתן פה לא יכול להחליף ייעוץ אישי עם איש מקצוע.



שאלה: האם תוכלו להמליץ לי על תרופות טבעיות לקשב וריכוז? הבן שלי אובחן עם הפרעת קשב ואני מפחדת לתת לו ריטלין?
תשובה: כמומחים ללקויות למידה שאינם רופאים, אין זה מתפקידנו להמליץ על תרופות
תרופות טבעיות ותוספי מזון יכולים להועיל, אך גם להזיק. צריכה מופרזת או לא נכונה שלהם עשויה להוביל לנזק. חשוב מאוד לצרוך אותם בתבונה, תוך התייעצות עם רופא משפחה או תזונאי, זאת במקביל להתייעצות עם נוירולוג, פסיכיאטר או רופא ילדים התפתחותי המתמחים בתחום הקשב והריכוז והטיפול בהם. מלבד זאת חשוב לזכור כי טיפול תרופתי, טבעי או לא טבעי, אינו יעיל כאשר הוא מתקיים לבדו, וחשוב כי ילווה בתהליכי הוראה מותאמת לטיפול בקשיים הלימודיים ו/או ייעוץ רגשי באם קיימים קשיים בתחום זה
למידע מפורט מומלץ לקרוא
http://www.clalit.co.il/.../pages/natural_remedies.aspx

 
שאלה: האם כדאי לפטור תלמיד שיש לו התעלמות משגיאות כתיב בעברית ובאנגלית מהכתבות?
תשובה: במקרים בהם קיימות לקויות למידה המשפיעות על יכולת הכתיב, בדרך כלל ניתנות המלצות לפטור משגיאות כתיב במבחנים (אם הממצאים מצדיקים זאת). לא מומלץ כלל לפטור את התלמיד מהכתבות ומבחני כתיב, אך ניתן להקל עליו. אחת הדרכים להקל על התלמיד היא באמצעות צמצום רשימת המילים והמשפטים שהוא מתבקש לכתוב, דבר שוודאי יקל על עומס הלמידה ויאפשר לו ללמוד באופן טוב ויעיל יותר ולהגיע להישגים טובים יותר. לא מומלץ לוותר כלל על למידת עקרונות האיות, שכן למידת האיות, מעבר לכך שהיא מקדמת את הילד בתחום ספציפי זה, תורמת גם להעשרת השפה (ידע לגבי משפחות מילים, בניינים, שורשים ועוד) וכן תורמת ליכולת הבקרה של התלמיד.
 
שאלה: לכמה זמן תקף אבחון שנערך בכתה י'?
תשובה: אבחון שנערך בכיתה י' תקף למבחני הבגרות ועד גיל 24 (רלוונטי למשל למכינות קדם אקדמיות). סביר להניח כי עם תחילת הלימודים האקדמאים, יבקשו לחדש את האבחון.
 
שאלה: איך אפשר ללמד ילד עם זיכרון חזותי לא משהו וזיכרון שמיעתי קצת יותר טוב , לזכור כמויות של חומר במקצועות המלל?
תשובה: אפשר לפעול בכמה כיוונים:
  1. ללמוד ולחזור על החומר לאחר כל שיעור, כך שהלמידה למבחן מהווה שיא וסיכום של הלמידה הרציפה.
  2. לנסות לבחון מול ביה"ס, כרגע, בשלב חטיב הביניים, את האפשרות לרווח את הבחינות או לבחון אפשרויות להערכה חלופית, כאמור, בחלק מהמקצועות.
  3. לקבל החלטה שלכם, מהם המקצועות בהם מתמקדים כרגע, ואילו מקצועות מקבלים פחות פוקוס.
    כאמור, הכוונה היא לרכוש מיומנויות, כך שבהמשך, ניתן יהיה ליישם אותן ביעילות ובמהירות רבות יותר וכן לעמוד בקצב הנדרש.


שאלה: יש לי בן בן 10 שעשה מבחן מוקסו ויצא תקין בלי רטלין אבל הוא מבולגן הציונים שלו בקושי עובר ממוצע האם בכל זאת יש לו קשב וריכוז או ליקוי למידה?
תשובה: מבחן מוקסו הוא אחד המבחנים הקיימים לבחינת הפרעת קשב וריכוז, הוא בודק היבטים מסוימים של קשב אך לא את כולם. ציון תקין במבחני קשב לא בהכרח מעיד על אי קיומה של הפרעת קשב וריכוז. על מנת לקבוע הפרעת קשב וריכוז יש לפנות לאיש מקצוע מתאים, נוירולוג, פסיכיאטר, רופא ילדים התפתחותי או פסיכולוג, שמלבד מבחן המוקסו יבצע תשאול וריאיון קליני מקיף וכן מספר בדיקות רפואיות. חשוב לערב בחשדותייך ובחששותייך גם את המורה המחנכת, שוודאי מכירה את הילד ואולי מודעת לקשייו. בכל מקרה, מבחן מוקסו נועד לבדוק את תפקודי הקשב ואינו בוחן את קיומם של ליקויי למידה. במידה ואת מעוניינת לברר לגבי לקויות למידה, יש לפנות לאבחון תפקודי למידה (אבחון דידקטי). בו יבחנו תפקודי הקריאה, הכתיבה והחשבון ותפקודים שונים כמו זיכרון, תפיסה חזותית, שליפה ועוד
 
 להתראות בערב המומחים הבא!
ניתן למצוא שאלות נוספות ופרסומים של אגד"ל בדף הפייסבוק שלנו